Gisteren de een na laatste les... Volgende week de laatste en dan gaan we iets heel leuks doen, als het weer tenminste mee zit :-S, want we gaan buiten met stoepkrijt aan de gang! En wel met z'n allen!
Dat is volgende week. Nu eerst nog even over gisteren. Gisteren hebben de kinderen een spiraal uit de losse hand getekend. Het eindresultaat lijkt misschien heel ingewikkeld, maar als je deze opdracht stap voor stap uitlegt, met behulp van de cijfers van de klok, dan is het heel goed te doen. De eindresultaten zijn weer heel mooi geworden.
Voor sommigen is het heel lastig een cirkel uit de losse hand te tekenen. Ik laat de kinderen eerst in de lucht een cirkel boven het papier tekenen, met het potlood als een stokje (bovenhands) in de hand en alleen een vinger die over het papier gaat. Pas als ze de cirkel goed voelen in de hand op papier en ze er zeker van zijn mogen ze het potlood naar het papier brengen en zo zacht, meermalen overtrekkend, de cirkel op papier zetten.
Sommigen hebben dan toch nog een eitje :-), dat is ok, een eitje is een cirkel die een tikkie gekregen heeft :-) of een klap op z'n kop, als hij een beetje plat is.
Het centrum bepalen we door er een stip te zetten, goed duidelijk.
Daarna maken we een cirkel verdeling in twaalf en gaan dan te werk alsof we een klok tekenen zonder de cijfers:
12 uur, 6 uur, 3 uur, 9 uur, 10 voor half, 10 voor heel, 10 over heel, 10 over half en natuurlijk de laatste: 5 over heel, 5 voor, 5 over half, 5 voor half.
Voor de allerkleinste zou je de cijfers er bij kunnen zetten, dat zou het vergemakkelijken. Deze punten verbinden we met elkaar door het centrum (heej! de 12 ligt precies tegenover de 6, en bijv. de 2 tegenover de 8 en zo verder. Vervolgens gaan we de punten nogmaals met elkaar verbinden maar dan zo dat je een 6 kant krijgt. We slaan daarbij steeds 1 punt (cijfer) over. De volgende zeskant ligt binnen de eerste. We beginnen dan bij het cijfer (punt) die we overgeslagen hebben. Zo werken we verder naar het midden. Kijk maar tot hoever je kunt komen; hoe ruim wil jij het centrum houden? Je kunt ook bewust een ruimte overhouden voor een symbool.
Met het inkleuren kun je kiezen van buiten naar binnen te gaan of van binnen naar buiten. Tip: kleur 1 draai eerst af, je zou wel eens de war kunnen raken door al die lijnen. De driehoeken raken elkaar voor de helft, steeds eentje naar binnen of buiten, afhankelijk van of je binnen of buiten bent begonnen.
Een andere manier van inkleuren (zie afbeelding onder) is door steeds een heel driehoek naar binnen te gaan. De driehoeken kunnen ook als basisvorm dienen voor een andere vorm. VEEL PLEZIER en als jullie ze thuis nogmaals gemaakt hebben, mag ik dan een foto? Die kun je mailen naar: eaj_wolters@hotmail.com
Eindresultaat van Marjolein: tekenen op ruitjespapier SUPER!!! |
these look like a lot of fun to make! and every one looks different, great jobs, kids!
BeantwoordenVerwijderenOooo, this looks like fun, thank you!!!
BeantwoordenVerwijderenWat moeten het een geweldige middagen zijn met de kinderen.
BeantwoordenVerwijderenAan het eind van de vakantie ga je er vast weer naar verlangen om weer met ze te gaan werken.
Nu een hele fijne vakantie gewenst.
Liefs, Mariët.
Wow--what a great tutorial! Thank you! What ages are the students that you did this with? I will plan to teach this to some of my students. What a wonderful way to reinforce math concepts while letting children be creative!
BeantwoordenVerwijderenHi Amy, very glad you like the spiral :-) The kids are 9, 10 and 11 years old. Lots of success with teaching them this spiral out of free hand. love 'n greetz, Ellen
Verwijderen